Tips Weetjes

FODMAPs: Lees dit als je vaak last van buikpijn of PDS hebt!

FODMAPs: Lees dit als je vaak last hebt van buikpijn of PDS!

Nu ik dan een dagje ziek thuis zit, laat ik proberen iets nuttigs te doen, van alleen bankhangen voel ik me ook niet beter. Ik wilde nog iets met jullie delen. Ik heb jarenlang veel last van mijn darmen gehad, heel veel pijn, kramp, opgeblazen gevoel en verstopping. Had al van alles geprobeerd: Glutenvrij, meer natuurlijk eten, veel meer water drinken et cetera. Niks specifieks kunnen vinden, dus daar zit je dan met je PDS. Tot ik deze info vond:

FODMAPs

Fermenteerbare
Oligosachariden (fructanen en galactanen)
Disachariden (lactose)
Monosachariden (fructosen)
And (is Engelse term, de rest is natuurlijk vertaald)

Polyolen (suikeralcoholen)

“FODMAPs zijn kleine moleculen (koolhydraten) die slecht of niet opgenomen worden in de dunne darm en in de dikke darm terechtkomen. In de dikke darm bevinden zich veel bacteriën. Deze bacteriën fermenteren (=opeten) vervolgens snel en in zeer grote hoeveelheden de FODMAPs. Hierbij komt gas vrij waardoor symptomen zoals een opgeblazen gevoel en winderigheid ontstaan. Symptomen zoals diarree of een verstoorde stoelgang ontstaan doordat er meer vocht wordt aangetrokken in de dunne en dikke darm. Door producten met veel FODMAPs in de voeding te beperken komen er minder van deze moleculen in de dikke darm. Niet iedereen is even gevoelig. In de praktijk geven geringe hoeveelheden FODMAPs geen klachten.” (bron: fodmapdieet.nl)

Ik vond tabellen met allerlei voedingsmiddelen ingedeeld per type FODMAP, waarin aangegeven stond welke er veel en welke er weinig bevatten.En zo vond ik daar precies één hokje met groenten e.a. producten waar ik altijd pijn van kreeg. De fructanen. Niemand kan fructanen en galactanen verteren (althans, mensen dus), maar niet iedereen krijgt er pijn van. Ik dus wel. Nu ik die vermijd gaat het echt stukken beter. Ik heb nog wel mijn issues, mijn buik blijft mijn zwakke plek helaas, maar de wekelijkse pijn is aanzienlijk minder en daar ben ik heel erg blij mee.

Ik kan hier een uitgebreide uitleg geven, maar ik zou zeggen, kijk op de website fodmapdieet.nl, daar zijn ook alle tabellen in PDF te downloaden. Handig om thuis op te hangen in je keukenkastje! Ook wordt er uitgelegd waarom de één er wel last van heeft en een ander misschien niet. Het heeft mij in ieder geval rust gegeven, ik weet nu beter wat ik wel en niet kan eten en nog veel belangrijker: ik heb eindelijk een oorzaak gevonden.

Ik hoop wederom door dit te delen, dat er iemand is die ik hiermee een stapje verder kan helpen in zijn of haar zoektocht om zich fitter en gezonder te voelen!

Laat je het me weten of dit goeie info was voor jou? Tips zijn ook van harte welkom 🙂 !
Liefs Krulli
Headerphoto: ©Rob Bouwman

Reacties

Reacties

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.