Lekkers Ontdekkingen Tips

Treats, not cheats

treat belvas chocolade hart puur caramel zeezout

Treats, not cheats

‘Maar eet je dan nooit wat lekkers?’, ‘Heb je ook cheat days?’, ‘Hoe doe je dat op een verjaardag dan?’. Een greep uit de vragen die iedereen met deze fitness lifestyle wel eens krijgt. ‘Hoe doe je dat dan?’ is de essentie hierin. Het begint bij: Wat je niet in huis hebt kun je ook niet opeten. Om op dat punt te blijven, ga dan dus ook niet hongerig de supermarkt in want dikke kans dat je dan met rommel thuis komt. En ja, heel af en toe gebeurt mij dat ook wel eens natuurlijk. Verder zorg ik er eigenlijk elke dag juist voor dat ik wel iets lekkers maar kleins mag, iets waar het principe ‘portiecontrole’ makkelijk op toe te passen is. Ik koop liever een verpakking met losse chocolaatjes à 50 of 28 kcal per stuk, dan een Tony’s reep die gegarandeerd als te grote brok op mijn weegschaaltje en vervolgens in mijn hoofd eindigt (oeps, er brak veel te veel af!). Plan je treats, zo voorkom je cheats!

belvas chocolate lovers caramel zeezoutChocolate treats

Wie kan er nou zonder chocola? Ik niet! Mijn favoriete chocolaatjes zijn die van Belvas, pure chocolade met zeezout en een soort caramel vulling. Puur genieten vind ik dat, bovendien lekkerder dan die Tony’s. Die vind ik sowieso vaak tegenvallen, puur is niet echt puur (51% is géén puur) en de hoeveelheid stukjes erin valt ook altijd flink tegen (kijk! één discospikkel). Die haal ik niet meer dus. De enige Tony’s die ik nog wel eens zou halen is de caramel zeezout mini reep, die wel in gelijke blokjes te breken is, maar zelfs dat risico kan ik beter niet nemen. Vooraf gemaakte blokjes werkt gewoon beter voor mij. Pure chocolade is sowieso de minst ongezonde optie, er zit vaak veel minder suiker in, bevat geen melk (en lactose), handig als je daar gevoelig voor bent en is rijk aan anti-oxidanten. Goed excuus toch? Voor andere soorten: De Lidl heeft ook chocoladeblokjes in allerlei smaakjes, die heten Schogetten, en Lindt heeft ook een luxe mini pralines setje (zie foto’s onderin).

yscoEn ijs dan?

Nou, òf ik kies voor sorbetijs (waterbasis) i.p.v. roomijs, dat scheelt al een hoop, òf voor ijs (deels) gezoet met bijvoorbeeld stevia (lees ook mijn blog over caloriearm ijs), òf voor kleine portie verpakkingen. Mijn favorieten waren de Ysco light roomijs bekers (63 kcal per beker), helaas nu niet meer te vinden bij mijn supermarkt, erg jammer, maar zijn nu de Oreo ijsjes. Dan niet die op een stokje, maar die andere, een soort dik koekje met ijs ertussen. Maar 112 kcal per stuk en net groot genoeg om toch het idee te hebben dat je een paar happen kunt nemen voor ie op is.

Tegenwoordig kun je ook allerlei ijsjes in mini-formaat krijgen. Mini ijshoorntjes heb ik ook wel eens, die zijn maar 59 kcal per stuk (maar in 2 happen wel op). Ook leuk is om zelf ijsjes te maken, bijvoorbeeld van Griekse yoghurt met bevroren fruit, dan kun je zelf precies bepalen wat erin zit. Of gewoon fruit blenderen en invriezen als waterijsjes.

‘Maar het is zulk lekker weer en heb zin om een ijsje te halen!’ Dikke rijen bij de ijssalon, soms lang genoeg om je te ontmoedigen, maar anders, neem dan een bekertje i.p.v. een hoorntje en neem maar één bol i.p.v. 3. Doe dit maar 1x in de maand en niet wekelijks. Als het echt heel moeilijk is, neem een andere route en vermijd die ijssalon. Houd in je achterhoofd dat die bollen tegenwoordig enorm zijn, en al gauw 200 à 250 kcal per monsterbol dus per drie bollen dus een derde van je dagelijkse budget als je niet uitkijkt.

Zelf ijs maken? Er staan heel wat recepten op het internet om zelf ijs te maken met wat bevroren banaan voor de romige dikke structuur. Aangezien ik zelf geen banaan eet heb ik dat recept niet, maar op ‘I am foodie’ staan leuke variaties, of op ‘Uit Pauline’s keuken‘. Het originele recept is volgens mij van Jamie Oliver.

Maak van elke maaltijd een feest en leer te genieten van elke hap

Ik houd niet van saai eten, om mezelf toch te verwennen probeer ik overal wat moois van te maken, je eet tenslotte ook met je ogen, niet? Maak van elke maaltijd een feest, maak je bord leuk op, versier je bak havermout of maak zelf een taart die wèl gewoon in je schema past zodat je ‘m gewoon als lunch of ontbijt kunt eten, nog verantwoord ook! Je kan het zo lekker maken als je zelf wilt. Neem nou de mugcake. Een simpel ding, havermeel en bijvoorbeeld een banaan en een ei, maar dan feestelijk en des te lekkerder om op die manier te eten, als een traktatie voor jezelf. Door alles zelf te bereiden ben je ook even met een stukje mindullness bezig, althans zo ervaar ik het. Lekker rommelen in de keuken, met macronutriënten puzzelen tot het past en nergens anders aan denken. Het kan zo ingewikkeld of simpel zijn als je het zelf maakt. Laatst had ik gewoon wat chocoladedruppels in een clean protein bar geduwd nadat ie uit de magnetron kwam, dat was echt geniaal! Of bak je eiwitreep krokant in de oven, maak er een koekje van. Bak lekkere havermout pancakes met appel of met wat warme kersen, ik kan eindeloos zo doorgaan hoor haha! Op Instagram is ook veel inspiratie te vinden.

Vreetivals enzo

Dan nog de gevreesde verjaardagen, feestdagen of schransfests à la rollende keukens, Amsterdam Kookt of het Hamburgerfestival (ja dat komt serieus!). Het is heel belangrijk om er niet bang voor te worden. Eén dag teveel eten betekent vaak een naar schuldgevoel, maar van één dag schranzen gaan heus niet al je maanden hard werken het putje in hoor, pak de volgende dag je lifestyle weer op, zie het vooral niet als reden om het maar helemaal op te geven en juist nog meer te gaan eten. Je kan vooraf al kiezen wat je echt wel wil eten en waar je voor gaat en wat niet. Je kan een paar dagen van te voren al iets compenseren als je weet dat je naar een verjaardag of een festival gaat, zodat je meer speling hebt. Je kan best één keer per jaar een baka bana of een halve bak ijs eten, moet gewoon kunnen, of zorg voor een extra mond om samen die portie mee te eten, scheelt ook weer :P. Neem óf het taartje, óf het ijsje, of het lekkere stokbrood met kruidenboter. Het helpt al als je van tevoren weet wat er op tafel komt. Laatst had ik me op een verjaardag voorgenomen maar een klein beetje taart te nemen en dat ging goed, maar toen kwam er een enorme mand heerlijk brood en werd het erg moeilijk voor me (lees: I lost it). Ik denk dat als ik van tevoren had gevraagd wat er allemaal op tafel zou komen, ik een betere beslissing had kunnen maken. Trek je dan ook niks aan van die eventuele commentaren hè (‘maar je kunt het makkelijk hebben toch’ of ‘doe gewoon gezellig even mee’), houd je einddoel in zicht en besef dat je elke dag keuzes maakt voor jouw doel! Aan de andere kant, in mijn geval heb ik een heel lief vriendje die altijd rekening houdt met mijn manier van eten, dus af en toe moet je ook gewoon samen kunnen genieten zonder alles bij te moeten houden, ik wil ook rekening houden met hem. Je moet ook nog wel ’s uit eten kunnen zonder te tracken. Neem af en toe iets met de frieten erbij, niet altijd. Kies ook eens voor gerechten waar meer groenten bij zitten, ik had laatst een heerlijke biefstuk salade met een enorme hoop groenten in de salade die erbij zat, best te beuken en vooral extra genoten van die paar frietjes die ik wèl mocht van mezelf.

Soms denk ik, is het niet makkelijker als je gewoon helemaal niet meer snoept? Ik moet zeggen, dat idee heb ik wel. Ik heb een periode gehad dat ik niks aan zoetigheid kocht of at en eigenlijk gaf dat veel rust, ook minder trek. Trap niet in de ‘alleen natuurlijke suikers’ onzin. Suiker is suiker en van suiker krijg je trek in méér zoet. Dit geldt dus ook voor zoete bananen, papaya’s en ander mierzoet fruit. Is zoetigheid een valkuil, kick dan ’s een maand af en kijk hoe je lichaam erop reageert. Het begin is moeilijk, maar het kan ook erg bevrijdend werken na een paar weken!

Dit zijn mijn treats

oreo ijsjes

Oreo ijsje (112 kcal)

cleanbarchoco200px

Clean Protein Bar met chocoladedruppels

havermanie01_200px

Havermout met blauwe bessen, whey crispies en een snuf hagelslag

kaas jalapeño snack 200px

2 gevulde Jalapeños uit de oven

Havermout met warme Kersen, kersenyoghurt en wat strooisels

Havermout met warme Kersen, kersenyoghurt en wat strooisels

lindt 200px

Lindt mini pralines, 25 kcal per stuk

meringuetreat200px

Skyr met Waldenfarms caramel siroop en één mini meringue

mini ijs 200px

Mini ijshoorntje (59 kcal) van de Lidl

pancake01_200px

Havermout pannenkoekjes met kersen, blueberries, yoghurt en één met wat pistache

surinaams200px

Baka bana, telo met bakkeljauw en 3 bollen roomijs. Enkele keren per jaar.

vlataart200px

Zelfgemaakte optimel vanille vla taart met wat oreo kruimels

Havermout, bessen, crispies, granola, en een Damhert wafeltje

Havermout, bessen, crispies, granola, en een Damhert wafeltje

 

Reacties

Reacties

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.