Buikomtrek

meetlint buikomtrek

Buikomtrek

De buikomtrek is belangrijk om te weten en makkelijk te meten. Het geeft een indicatie van hoeveel buikvet je hebt. Buikvet is anders dan de rest van het vet in je lichaam, het is visceraal vet, d.w.z. dat het tussen je vitale organen zoals je lever, maag, nieren en darmen zit. Veel mensen hebben echter al een ‘buikje’, wat dus inhoudt dat je teveel vet tussen je organen hebt. Denk aan de twee bekendste lichaamstypen: Appel- of peervormig. Bij peertypes is het vet meer verdeeld over de benen, billen, bovenarmen en ook wat op de buik, maar bij de appeltypes zit het vooral op de buik. Appeltypes hebben meestal opvallend slanke benen en armen in verhouding tot de buik en dus meer buikvet.

Risico van buikvet

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat teveel buikvet een verhoogd risico betekent voor:

  • Hart- en vaatziekten (Yusuf et al., 2004)
  • Diabetes type 2 (Montague & O’Rahilly, 2000)
  • Verminderde gevoeligheid voor insuline (Kern et al., 2001)
  • Ontstekingsziekten (Marette, 2003)
  • Kanker en longaandoeningen (Mokdad et al., 2003)
  • Chronische stress (Tchernof & Després, 2013)
  • Depressiviteit (Milaneschi et al., 2012)

Hoe meet je je buikomtrek?

Gebruik een meetlint. Adem uit en meet het smalste deel van je middel tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen. Trek het lint niet te strak en houd ‘m goed horizontaal.

Waarden en betekenis

Vrouwen

  • 68-80 cm → Gezond
  • 80-88 cm → Overgewicht
  • >88 cm → Obesitas

Mannen

  • 79-94 cm → Gezond
  • 94-102 cm  → Overgewicht
  • >102 cm → Obesitas

Het woord ‘Obesitas’, daar schrik je misschien van, maar wat betekent het precies? “Obesitas is een medische aandoening waarbij zich zoveel lichaamsvet heeft opgehoopt dat dit een negatief effect kan hebben op de gezondheid. Dit kan leiden tot een kortere levensverwachting en/of meer gezondheidsproblemen.” Obesitas is weer onderverdeeld in drie klassen, lees er hier meer over.

Interpretatie

Kijk hier om te lezen wat de waarden voor BMI en buikomtrek nou samen betekenen voor jouw gezondheid!

 

Dan nog iets: Plaatselijk (buik)vet verbranden bestaat niet! Laat je niet voor de gek houden door die teleshopping reclames, als je buikvet kwijt wilt is het verstandig om te gaan beginnen met trainen, vooral de grote spiergroepen omdat dit leidt tot het verhogen van je verbranding. Ook zul je een negatieve energiebalans oftewel een lichte calorierestrictie moeten gaan hanteren. Heel veel succes!

 

De uitzondering op de regel: ‘TOFI”

Ja, je kunt ook slank zijn en toch ongezond veel buikvet hebben. Hoe dat precies zit lees je hier: Hoe een Sumoworstelaar gezonder kan zijn dan jij!

 

Kijk verder hier voor:

Bewegen

BMI berekenen

BMR berekenen

Bloeddruk